آغاز سخن

آغاز سخن

 

 

 

 ای آنکه از تبار پاکانی،

  به وطنت افتخار میکنی ، و این درست است ...

  اما آیا آنگونه خواهی بود و خواهی زیست که وطنت نیز به وجودت افتخار کند ...

   تاکنون در این راه چه کرده ای ؟

  منظور و هدف اصلی از ایجاد این وبلاگ جمع آوری اطلاعات در خصوص روستای بیدرواز ( بیرواس ) می باشد. امید است کلیه دوستان و صاحبنظران و مطلعین جهت شناساندن روستای خویش ما را کمک و همکاری نمایند .

بیشتر مطالب مندرج در این وبلاگ بصورت مستند وعلمی گرد آوری شده اند و از کلیه بازدیدکنندگان محترم این وبلاگ  خواهشمند است اعتماد فیمابین را منظور نموده و  رعایت امانتداری را لحاظ فرمایند.

 با تشکر

 

 روستای بیدرواز( بیرواس)

 

مقدمه

روستای مرزی بیدرواز ( به قول محلی " بیرواس" ) در بخش نوسود ( شهرستان پاوه ، استان کرمانشاه ) واقع گردیده ، که به واسطه­ داشتن اقلیم مناسب ، شرایط توپوگرافی خاص و منابع آب کافی، دارای پوشش گیاهی قابل توجهی بوده و علاوه بر لطافت هوا، جلوه­ زیبایی از طبیعت را در فصلهای چهارگانه به معرض تماشا می­ گذارد. زمستانهای پوشیده از برف و تابستانها با آب و هوایی ملایم این منطقه را به صورت منطقه ­ای ییلاقی مطرح نموده است. مهمترین عناصری که در شکل بخشیدن به چشم انداز طبیعی تأثیر دارند عبارتند از :  اقلیم ، آب ، رطوبت ، توپوگرافی، پوشش گیاهی و... ، که این منطقه بهره­ کافی از این عناصر  برده است. آبهای روستا از جمله چشمه­ اصلی روستا ، کوههای مرتفع، حیات وحش، تنوع گیاهان، باغهای انگور، گردو و... آن همه و همه عواملی هستند که دست در دست همدیگر داده و بر جذابیت طبیعی و اقلیمی روستای بیدرواز افزوده است.

 روستای بیدرواز به گواه سنگ نگاره های موجود در این روستا دارای قدمت تاریخی بسیاری است. اهالی روستای بیدرواز بصورت متناوب در خلال سالهای 1358 ، 1359 و 1360 مجبور به ترک روستای خود شده­ و در سطح شهرستانهای پاوه و مریوان ، روانسر ، سروآباد و ... سکنی گزیدند. در مدت آوارگی و تا قبل از بازگشت روستائیان ، اکثر روستاییان با کسب مجوز و به منظور آباد نمودن روستای آبا و اجدادی خویش بصورت موقت به روستای خویش سرکشی می ­کردند.

 سیمای آماری

 بر اساس اسناد و مدارک موجود اطلاعات آماری مربوط به روستای بیدرواز در سرشماریهای سال 1345 و 1355 بصورت کامل جمع آوری شده، ولی متأسفانه در  سرشماریهای سالهای 1365 و 1375 روستای مذکور بصورت خالی از سکنه بوده و اطلاعات و آمار جامع و دقیقی در مورد آن کسب نگردیده است. لازم به یادآوری است که جمعیت واقعی اهالی روستای مذکور در حقیقت بسیار بیشتر از سرشماری سالهای 1385 و 1390می­ باشد، ولی به دلیل عدم اسکان در منطقه و روستای اصلی خویش، دستیابی به اطلاعات و آمار درستی میسر نبوده است.

اطلاعات آماری سرشماری سال 1345روستای بیدرواز:

 

تعداد جمعیت

 

تعداد خانوار

 

وضعیت طبیعی

 

راه عمده

 

فاصله تا نزدیکترین جاده

 

مهمترین منبع آب زراعی

 

349

 

82

 

کوهستانی

 

مالرو

 

39 کیلومتر

 

رودخانه

 

اطلاعات آماری سرشماری سال 1355روستای بیدرواز :

 

تعداد جمعیت

 

تعداد خانوار

 

وضعیت طبیعی

 

نوع آبادی

 

راه عمده

 

401

 

102

 

کوهستانی

 

جاده مالرو

 

جاده شن ریزی

 

اطلاعات آماری سرشماری سال 1385 روستای بیدرواز :

 

تعداد جمعیت

 

تعداد خانوار

 

مرد

 

زن

 

آبادی

 

52

 

24

 

27

 

25

 

بیدرواز

 

اطلاعات آماری سرشماری سال 1390 روستای بیدرواز :

 

تعداد جمعیت

 

تعداد خانوار

 

مرد

 

زن

 

آبادی

 

33

 

16

 

17

 

16

 

بیدرواز

 

موقعیت

 روستای بیدرواز مانند اکثر روستاهای اورامان در منطقه­ کوهستانی قرار گرفته است. منطقه­ ای که می­ توان آن را توده­ ای از کوهها و قلل سربه فلک کشیده دانست که با شیبهای تند و ناهموار و طبیعت جذاب بر فراز دشت شهرزور( شاره زور )ایستاده است. در اطراف این روستا کوههایی وجود دارد که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

 در غرب روستا کوه شرام واقع گردیده و دنباله­ آن به جنوب روستا کشیده می­شود که به آن« شرام وارین» می­ گویند.

 کوه «هه سون »  که بلندترین کوه منطقه است در شمال روستا قرار گرفته و به دلیل جنس این کوه عملاً هیچگونه فعالیت باغداری و حتی دامداری را نمی­توان در آن انجام داد.

آب وهوا

 روستای بیدرواز در ناحیه­ معتدل کوهستانی واقع گردیده و این امر باعث شده است که دارای زمستانهای نسبتا سرد و پربرف باشند. این روستا دارای آب و هوای معتدل و باغهای سرسبز و چشمه ­های جاری در چهار فصل می­باشد . بیشتر بارشهای جوی منطقه ناشی از ورود توده هوای مرطوب مدیترانه­ ای بوده و ورود جریان هوای اقیانوس اطلس شمالی نیز با بارش باران در منطقه همراه می­ باشد.

 موقعیت طبیعی منطقه تاثیرات مشخصی بر بارندگی آن دارد. متوسط میزان بارندگی در روستای بیدرواز 820 میلی متر می ­باشد. حداکثر رژیم دمایی در مرداد و حداقل آن در دی ماه می­ باشد . متوسط درجه حرارت سالیانه­ ناحیه با توجه به ویژگیهای جغرافیایی محل به ویژه ارتفاع متفاوت بوده و حدود 16 درجه­ سانتیگراد را نشان می­ دهد.

 چشمه های آب

 چشمه های روستای بیدرواز نقش مهمی در تامین آب شرب اهالی روستا دارند و بسیاری از آنها جهت آبیاری باغهای اطراف روستا مورد استفاده قرار می­ گیرند. چشمه­ بزرگ و اصلی روستا با نام محلی " چه مه " آب شرب روستا را تامین می­ کند و همچنین قسمت زیادی از باغهای روستا از طریق آب این چشمه آبیاری می­ شوند. در حال حاضر آب شرب روستا از این چشمه به منبع آب انتقال داده شده و روستا دارای آب لوله­ کشی می­ باشد و قسمتی از آن را هم به وسیله­ جوی های سیمانی به باغهای اطراف روستا انتقال یافته است .

 چشمه دیگری که از قدیم الایام اهالی روستا از آب آن برای شرب اهالی استفاده می­ کردند می ­توان « هانه باکی »، را نام برد که به وسیله­ آن قسمتی از باغهای روستا که در شمال غرب روستا قرار دارند آبیاری می ­شوند. از دیگر چشمه هایی که از آب آن برای شرب و کارهای خانگی استفاده می گردید می توان به چشمه « ته ک لان» اشاره کرد که در قسمت پایینی روستا قرار دارد.

 از دیگر آبهایی که در نواحی پیرامون روستا و بعضاً در ارتفاعات بالاتر در دل کوهها قرار دارند و از آنها برای آبیاری باغهایی پایین دست استفاده می شود می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد: « سه رو حه وزی »،« هانه و ده ره ی»،« تلی »،« راگا گه له»، « هانه و مینی»،« سور ئاوا »،« قوجی لانا »،« مه ری»،« هانه جیبریل»،« هه وارو له یلی»،« گولا»،« هانه تازه »،« هانه و چنارا » ،« مله پسک »،« قه ما »،« هانه و تی» و... . 

 پوشش طبیعی و گیاهی

 این روستا دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد ، بطوریکه در ارتفاعات بالا و سردسیر می­ توان گونه­ متنوعی از انواع گیاهان را یافت. اما جنگلها و رستنیهای منطقه که در گذشته بسیار انبوه بوده ­اند در طول زمان به علت قطع درختان و چرای دامها و در برخی مواقع آتش­ سوزیها کم­ کم از میان رفته یا بسیار کم شده ­اند.

 در کل می­توان پوشش گیاهی روستای بیدرواز را به  بخشهای زیر تقسیم کرد :

 1-درختان: در کوهپایه­ ها و دامنه­ کوههای منطقه درخت بلوط که در زبان محلی به آن « نه ره » می­ گویند اصلی ­ترین درخت محسوب می­ شود و دارای بیشترین پراکندگی است. سایر درختان عبارت­ اند از: گلابی وحشی، پسته وحشی(بنه که در اصطلاح محلی به آن « وه نی »  می گویند)، « که که وی»، بوته ­های گون و ... . در مناطق مطلوب برای باغداری انواع درختان مثمر ازجمله گردو، انار، انجیر، توت سفید، گلابی و انواع مختلف انگور یافت می­ شود.

 2- گیاهان:  این گیاهان به گونه ­های علفی، خوراکی، معطر ، طبی و... قابل تقسیم است. از گیاهان علوفه­ای می­توان به «لو»، « سیاو لو» ، « که ما»، « دره ی توسیه» ،« تالین دوس»، « میژ وه ردی»، «تالگ» و... ،  از گیاهان خوراکی می­ توان به کنگر، انواع قارچهای خوراکی یا« هه لچی»، ریحان ، شوید، تره، پیاز و ... اشاره نمود. البته بجز کنگر و قارچها سایر گیاهان به وسیله­ اهالی کاشته می شوند. از گیاهان خودرو که مصرف خوراکی دارند می­ توان به« سوره بنه»، « قازیاخه ، « خوژی، « شنگ»، « هاله کوک»، « به گله» و ... اشاره داشت. از گیاهان طبی می­ توان به موارد زیر اشاره کرد: گل ختمی که به آن« هه ر مه لی» میگویند،« په لپینه»، بابونه یا « گوراله حاجیانی»، گل بنفشه، شیرین بیان، گل گاوزبان و ... . گیاهان معطر و خوش بویی که در روستای بیدرواز به فراوانی می ­رویند عبارت­ اند از: « به رزه لنگ»، « سورهه راله»،« چنور»، « بوژانه» و « وه ر که مه ر». از این گیاهان بیشتر برای خوش بو کردن صندوقچه­ لباس ، خانه و... استفاده می­ کردند.

 حیات وحش

 روستای بیدرواز به خاطر قرار گرفتن در منطقه­ کوهستانی و آب وهوای معتدل دارای تنوع جانوری می­ باشد. باید اشاره کرد که از قدیم الایام از نظر تعداد، این جانوران بیشتر بوده­ اند اما به علت دسترسی انسان به آنها در طول زمان این حیات وحش وضعیت مناسبی ندارد.

 در طبیعت این روستا حیواناتی نظیر خرس، گراز ، خرگوش ، بز کوهی، روباه ، گرگ و ... را می­ توان مشاهده کرد. بعد از انقلاب اسلامی ایران و در دوران جنگ تحمیلی ، آتش­ سوزیها و شکار بی­ رویه­ باعث شده است که بعضی از این جانوران در خطر نابودی و انقراض قرار گیرند. جانورانی مثل خرس فقط در ارتفاعات به ندرت دیده می­ شود ، ولی بز کوهی ، روباه ، گرگ و ... گاه گاهی در دامنه ­ها و کوهپایه ­های نسبتا پست­ تر دیده می­ شوند.

 از پرندگان طبیعت روستای بیدرواز نیز می­ توان به کبک، دارکوب، گنجشک ، شاهین، جغد ، زاغ سیاه و... اشاره کرد.

  منابع:

 * پایان نامه کارشناسی ، مردم نگاری روستای بیدرواز ( بیرواس ) ، دانشگاه پیام نور پاوه ، 1391

 *پایان نامه کارشناسی ارشد ، ارزیابی علل ناکامی طرحهای توسعه مناطق روستایی ، دانشگاه تهران ، 1388

* اطلاعات سرشماری سالهای 1345 ، 1355 ، 1385 و 1390 ، مرکز آمار ایران

 



نظرات شما عزیزان:

خه بات
ساعت13:55---21 مرداد 1399
باسلام نظربه اینکه نام روستای بیرواس براثربی دقتی غیرعمدی مامورین ارسالی و بی سوادی روستاییان اکثرا روستای بیدرواز نوشته شده است لذا خواهشمندم نام اصلی و صحیح آن یعنی بیرواس را درج نمایید.ممنون
پاسخ: با سلام و احترام بله دوست گرامی با شما موافقم و نام اصلی رو هم " روستای بیرواس " گذاشتیم و از 10 سال پیش هم با این عنوان فعالیت خود رو شروع کردیم، ولی باید قبول کرد از زمانی که این نام " بیدرواز " رو بر روستا گذاشتن ، کلیه مکاتبات رسمی با این نام صورت گرفته و به این دلیل ، ناگزیر از قید نام " بیدرواز " در پرانتز بودیم ، تا اندک اطلاعات ناقصی هم که در خصوص روستای بیرواس وجود داره از بین نره ! با سپاس


اهنگ پیشواز ایرانسل
ساعت12:00---4 مرداد 1399
خوب بود

Rafeeq
ساعت12:20---22 مهر 1392
Thanks for your good website
Cookies Specially

goodbye


بازرس
ساعت13:22---17 ارديبهشت 1391
با سلام امیوارم همیشه مثل گلهای بهاری شاد و سر زنده باشی اما عمرت مثل گلها گذرا نباشد .

بلبل
ساعت13:25---12 ارديبهشت 1391
با سلام و خسته نباشید لطفاه تعداد بیشتری از طبیعت بهاری و زیبای بیرواس را بر وری وبلاگ قرار دهید.

روستاهای ایران
ساعت14:53---9 بهمن 1390
دوست خوبم میخواستم از مطالب و عکسهای وبلاگتان هم برای معرفی روستایتان در ( سایت روستاهای ایران ) استفاده کنم ولی بدلیل اینکه راست کلیک را قفل کرده اید اینکار میسر نشد. راستی دلیلتان برای اینکار چیست؟ مگر نمیخواهید با وبلاگتان فرهنگ روستایتان را گسترش دهید؟
پاسخ: باسلام خدمت کلیه دوستان عزیز و زحمت کش در سایت روستاهای ایران
از لطف شما ممنونم ، دلیل قفل کردن راست کلیک کامل نبودن محتویات وبلاگ بود ، به امید خدا و لطف دوستان در صورت کامل تر شدن محتویات وبلاگ انشاا... قفل مطالب رو بر می دارم.
اگر صلاح دونستین مطالب رو براتون میل میکنم که در سایت خوبتون منتشر کنین.
مجددا از زحمات شما متشکرم

پاسخ: خواهشمندم در صورت امکان اسم روستای بیدرواز رو در ذیل روستای های استان کرمانشاه ، شهرستان پاوه قرار بدین. با تشکر مجدد


روستاهای ایران
ساعت14:52---9 بهمن 1390
دوست خوبم سلام

سایت و یا وبلاگ زيبايتان در سایت ( روستاهاي ايران ) معرفي گردید.

اميدوارم با نوشتن مطالب زيبا درباره روستايتان و همچنین قرار دادن تصاویر زیبا از روستایتان ؛ به محتواي سایت و وبلاگتان بيفزائيد. برای دیدن سایتها و وبلاگهای استانتان فقط کافیست به سایت ما بیایید و بر روی نام استانتان کلیک کنید و یا نام روستایتان را در قسمت جستجوی سایتمان جستجو نمائید . ضمناً تقاضا دارم با لينك ( سایت روستاهای ایران ) موجبات آشنايي بيشتر مردم عزيزمان را با روستای خودتان و سایر روستاهاي كشور عزیزمان ایران فراهم نمائيد.

یک نکته مهم:

متاسفانه مطالب خوب و پر محتوای سایت و یا وبلاگتان موضوع بندی نشده و دسترسی به آنها بسیار مشکل و وقت گیر است . امیدوارم با موضوع بندی آنها بر غنای آن بیفزائید. موضوعات اصلی ( تاریخچه روستا – جغرافیای روستا- فرهنگ روستا- بازیها – غذاهای محلی – مراسم مذهبی و ... ) را در موضوع بندی فراموش نکنید.

موفق باشيد
پاسخ:با عرض سلام و ادب خدمت عزیزان زحمتکش سایت روستاهای ایران واقعا برای اولین باری که به سایت شما سر زدم خیلی خوشحال و مسرور شدم . خوشحال از اینکه هنوز هستند کسانی که دغدغه شناخت جامعه روستایی رو داشته باشند و در این راستا به دنبال معرفی روستاهای مناطق مختلف کشور هستند. در مورد چیدمان مطالب وبلاگ نیز باید به استحضار برسانم با توجه به مشغله کاری و نداشتن دوست و همکار دلسوزی ، متأسفانه چنین مشکلاتی در مورد مطالب بوجود می آید . ولی در راستای هدف خویش انشاا... توصیه های شما بزرگواران رو عملی خواهم نمود. با تشکر از زحمات شما و همکاران محترم


یاسر
ساعت10:28---28 مهر 1390
کار خوبیه ، موفق باشینپاسخ:ممنونم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: مطالب متنوع درباره روستا

برچسب‌ها: بیرواس - بیدرواز - بیدرواس - هانی گرمله - کیمنه - دزآور - نوسود - نودشه - اورامان - هورامان - پاوه - کرمانشاه - کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]