مطالبی در خصوص قبرستانهای روستای بیدرواز ( بیرواس )

مطالبی در خصوص قبرستانهای روستای بیدرواز ( بیرواس )

جهت اطلاع بازدیدکنندگان محترم مطالبی که در این نوشته قید گردیده بر اساس نظرات ریش سفیدان روستا و بصورت شفاهی بوده و مدرک مستندی در این زمینه وجود ندارد ، لذا مدیر وبلاگ نظری در خصوص صحت و سقم آنها ندارد. لازم به ذکر است که مطالبی که در ذیل درج گردیده با استفاده از نوشته های آقای شیرزاد صفری بوده و این مطلب در بسیاری از وبلاگ و وب سایت ها نیز درج گردیده که در ذیل ضمن اصلاحاتی ، تقدیم شما عزیزان می گردد. 

در اطراف روستای بیدرواز ضمن وجود چندین قبرستان ، قبور اشخاصی صالح نیز وجود دارند که اسامی قبرستان های اطراف روستا نیز بر این اساس نامگذاری شده است و اسامی برخی از آنان به شرح زیر است:

1- “دووه نه ره ” که از قرار معلوم نام ایشان " صالح " بوده و قدمت آن به ۵۰۰ سال پیش بر می گردد ، لازم به ذکر است که این قبرستان در منتها الیه قسمت مسکونی روستا واقع شده است .

2- “سید پیرا ” که از قرار معلوم ۱۱ برادر داشته و در روستای کیمنه ساکن بوده و سید پیرا به روستای بیدوراز می آید که بنا به قولی به خواب  اهالی روستا آمده و خود را سید محمد معرفی کرده است .

3- “شیخ صیالی” که متاسفانه اطلاعاتی از آن در دسترس نیست و از لحاظ مکانی در قسمت پایین روستا قرار دارد.

4- “سیدخردی وانه” که از قرار معلوم از اهالی اصفهان بوده و در دوران صفویه به خاطر حفظ دین خود به این منطقه آمده و در بیدرواز ساکن شده است.

 

در این میان نباید “محمود سرواوایا” به تعبیری " سه ری ولا " که در قسمت غربی روستا نشستگاهی برای خویش انتخاب نموده و در همانجا مشغول عبادت و راز و نیاز با خدای خویش بوده را فراموش کرد ، لازم به ذکر است قبر ایشان نامعلوم می باشد. 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]